Ge din merförsäljning ett boost

Om du har en hotellobby, en reception eller en liten kiosk, där du erbjuder försäljning av diverse små artiklar som en extra service till dina kunder, så är det inte alltid så lätt att få denne del av verksamheten att gå med vinst. Men det finns en del små och enkla knep som du kan ta till, för att ge denna typ av merförsäljning ett boost.

Skyltning och synlighet

Om du vill att kunder skall köpa mera diversevaror hos din reception, infodisk eller liknande, så är det viktigt att kunden tydligt kan se att du även erbjuder detta. Ett bra sätt att skylta med det, är att ha enkel och konkret information om kiosken, eller ett erbjudande, på en sylt utanför. Här kan man med fördel använda en eller flera gatupratare, som är ett mobilt och synligt skyltställ som du kan ställa utanför, exempelvis på trottoaren. Den kan lätt vikas ihop och flyttas om du på vissa tider inte har öppet för försäljning. Du kan läsa mer om dessa genom att följa länken.

Som komplement till en mera aktiv skyltning, kan det även vara en ide att ha små broschyrer, som kan läggas ut på platser där man sitter och väntar, på hotellrum eller i sin lobby. En sådan broschyr kan exempelvis innehålla sortimentslista och eller ett attraktivt erbjudande.

Aktiv merförsäljning vid kundkontakt.

När din receptionist eller servicepersonal är i kontakt med kunder, för att ge service och information, så har man en upplagd möjlighet. Det handlar om att personalen ska tränas i att alltid komma ihåg att aktivt söka merförsäljning, på ett vänligt och serviceorienterat sätt. En varm dag kan man exempelvis fråga om kunden önskar något att dricka, eller kanske en glass medans de väntar. Alternativt kan man i alla lägen vänligt informera om att man även erbjuder små förfriskningar, tidningar och liknande, om kunden skulle ha behov av detta. Genom att föda idén om att köpa något, så är det större chans att kunden impulsivt köper något med. Så länge man gör det på rätt sätt, så kommer denna aktiva mersäljstrategi dessutom att framstå som än utökat service, för kunden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *